sunnuntai 10. toukokuuta 2015

Koppityöläisen tunnustuksia

Aki Luostarinen puhuu Jyväskylän Vakiopaineessa. Seurassa
Vesa Lahti sekä Juha Kulmala.
Kirjoittaja tekee tavallisimmin työnsä yksin, ei kuitenkaan maailmasta eristyksissä.  Kirjoittaja on kielestään maailmassa kiinni.  Hän mieltää maailman (elämän?) kielellä.  Kieli on kaiken mieli.

Kirjoitan näitä tunnustuksia omassa kopissani, ikkunasta näen tutun maiseman.  Koivut ovat hiirenkorvilla, kuten keväisin niillä on tapa.  Olen taas etuoikeutettu porsas: olen voinut öitseä kesken kirjailijakiertueen kaksi kertaa omassa vuoteessani hotellisänkyjen sijaa.  Eilen heitettiin keikka Kuopiossa, ja sen jälkeen pääsin omaan saunaan. Iltamyöhään katselin vielä (ei niin hyvän) dokkarin Orson Wellesistä.  Nero miehekseen, eikä ainakaan koppityömies.

Levollinen sunnuntai-aamu, teetä ja leipää.  Olen mukavuusalueellani.  Tämä on hengenvaarallinen tila.   

Toisin on ollut viisi edeltävää päivää: olen seitsemän kohtalotoverini kanssa ollut viidellä eri paikkakunnalla julkisena objektina.  Se on koppityöläiselle kova paikka.  Jokainen yrittää sen yleisöltään salata - tai mistä minä sen tiedän, mutta ainakin minä.  En ole tottunut puhumaan mikrofoniin yleisölle asioista, joita en ole joutunut formuloimaan puhuttuun muotoon.  Ne ovat mielessäni solmussa kuin nuoranpätkät, joita tipautetaan keittiön koriin.  Nyt niitä joutuu oikomaan julkisessa tilassa, eikä ilmaisuni ole valmisteltu, järkevä eikä ainakaan selvä.  Onneksi kollegat eli toiset koppihenkilöt sen tietävät.

Pian on lähdettävä taas Mikkeliin.  Se on jännittävää, sanan mukaisesti.  Mukavuusalue on jätettävä kolmeksi vuorokaudeksi. 


Mutta on yleinen tieto, että epämukavuusalue on ihmiselle hyvin terveellinen seutu.  Siellä eheytyy.  Se on kuin hammaslääkärillä käynti.  Siinä kokee kipua, rahaakin menee, mutta siinä saa terveet hampaat, vaikka ei välttämättä hyvännäköiset.

Kirjoittanut Aki Luostarinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti