”Jos näenkin
tulevan, en sitä ymmärrä”
Jyrki Heikkinen Vaasan Ritzissä. |
Vuonna 1926 maailmanlaajuisen
talouslaman seurauksena sokerinkuljetus siirrettiin ilmalaivoihin ja samana
kesänä pasaatimyrskyn harhauttama sokerizeppeliini teki pakkolaskun Jyväskylän
pohjoispuolelle. Arkkitehti Elias Saarikivi oli tervaamassa vuotia (Ränssin
Kievarin pihalla) illalla alkavaa ”Dodon kieltäjien killan” vuosittaista
elämysmatkaa varten, kun taivaalta kaartuva jättiläinen pimensi maiseman.
Valkea vuori vyöryi pitkin Uuraisten tietä Kievarin kuusikujan päähän leviten
tien molemmille puolille.
(Killan
jäsenet eivät koskaan saa nauraa suu auki, eivätkä aloittaa puhetta sanoilla
”Nyt kun olemme kerääntyneet tämän päättömän ruumiin ympärille”) (Nämä kaksi
seikkaa, ei muuta)
Tämä
taivaallinen väliintulo muutti koko pitäjän historian. Sokeri saatiin kerättyä
talteen Sorjosen härkätalleille ennen tulvia ja vielä samana iltana Saarikivi
hahmotteli ensimmäisen luonnossarjansa, ”Tiernan”, tulevaa kulttuurikeskusta
varten. (Saarikivi oli jo aikaisemmin tehnyt kokeita bataateilla ja
mustajuurilla etsien betonikombinaatioille uusia ratkaisuja)
…Vuonna 1963
Saarikivi makaa toispuoleisesti halvaantuneena Pyhän Jyvän Lasaretissa. Elokuun
kuudentena saadaan viimein harvinainen cinematografi lainattua Neuvostoliiton
lähetystöstä ja arkkitehti saa nähdä hartaasti odottamiaan kuvia valmistuneesta
kulttuurikeskuksesta…. pimennetyssä huoneessa hiljalleen hiipuvaa huokailua,
tyhjennetylle peräseinälle sirahtaen vaihtuvat mustavalkokuvat yksi toisensa
jälkeen, nukkuuko arkkitehti…hoitaja nousee nurkkatuoliltaan ja taskuaan
rapistellen hiipii ovelle, poistuu huoneesta eikä palaa koskaan takaisin…
Kulttuurikeskus
on rakennettu sokeribetonielementeistä Catulluksen hypotenuusaa mukaillen,
jossa nelisakaraisen tähden kärjet aukeavat pylonikaariksi kannattelemaan
rakennuksen keskellä sijaitsevan juhlasalin sokerilasikattoikkunaa.
…Keskuksen
pohjoispylonin takaa yliopistomäellä rhododendron- ja pinjapuistikon reunalta
aukeaa mittaamaton Louhen kansallispuisto (hanhet, hirvet, karhut, myyrät,
peurat, korpit, sopulit, päästäiset, mäyrät, oravat, supikoirat ja ketut
vaeltavat kesäöisin paratiisillisen sulassa sovussa nuolemaan sokeribetonia
kohdasta, jossa on kirjoitusta). Sanat ilmestyivät vasta muutama vuosikymmen
sitten. Sokeribetoni on kivikovaa, eikä kukaan tiedä kenellä on ollut
mahdollisuus hakata vielä muutaman tunnin erottuvat sanat: Elvis oli kala.
Läänintaiteilijat
Heikkinen, Lahti, Kolehmainen ja Suoniemi ovat valmistelleet klo 19.00 alkavan
esityksen huolella ja ottaneet kaiken muun huomioon paitsi resonanssin.
Kahdeksan kirjailijaa lukee kaanonina tekstejään niin että päällekkäisistä
äänistä muodostuu morseaakkosilla Norsujumalan Nimi. Tämä
epäsäännöllisenkuuloisesti tihenevä, lähenevä, loitontuva ja voimistuva
äänikudelma kestää kolme ja puoli tuntia, jotta Jumalan Nimen pyhä luku 199
tulisi täyteen.
…seuraa
lumottu hetki, repeämä ajan verhossa, jonka jälkeen 500-paikkainen täysi
juhlasali repeää bravo-huutoihin, hysteerisen ilon purkauksiin, nyyhkytyksiin
ja jalkojen tömistyksiin…. ja ohentunut pohjoispyloni antaa periksi…sortuva
kaari rikkoo kattoikkunan sisäisen jännitteen ja huikaisevasti räsähtäen
sokerilasi sataa alas välkehtivänä ja helisevänä tähtisateena muuttuen vähän
ennen yleisöä sokeritomuksi…
Kirjoittanut Jyrki Heikkinen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti